måndag 21 november 2011

Vintern har fallit bort


Gyllene, sprakande, glödande löv.

Vart är vintern? Kylan? Snön? Krispigheten? Iskristallerna? Frasandet under fötterna när man med sömndruckna ögon försöker gnugga natten ur själen och bege sig ut i verkligheten, tunga moln av rök när man andas ut och låter atmosfären ta emot hela ens inre - Vintern är så frånvarande att jag nästintill glömt bort att det börjar närma sig jul! Att hänga stjärnor i fönstren och omsorgsfullt placera fyra ljus i en kreativ konstellation på bordet; piffa med mossa och hyacinter, juldoft, glöggdoft och den varma känslan som hör julen till... Förväntan! Var är spänningen? Pirret? Det rofyllda med att göra julkort, det fantastiska med att slå in julklappar varsamt och dekorera dem fint - allt har fallit bort för mig. Jag brukar planera, göra inköp och ha mysiga julpräglade kvällar i början av november. Ikväll satte jag på min vinterspellista för att tvinga mig själv att inse hur nära allting är i tid. På söndag har vi planerat en glöggkväll och jag har längtat efter att knåpa ihop tillbehör och dryck - det har jag ju alldeles glömt bort.

1 kommentar:

Matilda o Svea sa...

Vad härligt med glöggmys!