torsdag 16 december 2010

Jag skriver 500 m från havet

Det snöar vid kusten. Små, tunna flingor singlar sakta ned från talltopparna när vinden rycker tag i en av de höga trädens grenar. Doften av nybryggt kaffe och lussebullar i en fantastisk kombination passar utmärkt till den fantastiska utsikten. När jag blickar ut genom de spröjsade, snöpudrade fönstren ser jag hur småfåglarna ivrigt strävar efter att nå den utplacerade maten som i sköra snören hänger ned från ett litet träd alldeles intill tomtgränsen. En domherre lyser upp den gråvita massan och likt en färgsprakande rubin håller den mörkret på avtånd ytterligare en liten stund. Jag hör ett svagt sorl från min dotter som kör spark på gatan bortom fågelträdet och ser min mammas blonda kalufs skymta mellan grenverket. Jag har lagt ut en grå ullfilt på golvet där min son ligger på rygg och nyfiket betraktar mig medan jag bekantar mig med min nya julklapp som ni alla varit så nyfiken på... Det råkar vara så att min julklapp också har blivit utsedd till "årets julklapp"... (Gissa?) Året jag föddes var det bakmaskinen som utsågs till årets julklapp, har jag för mig? Det har hänt en del på 22 år. Minst sagt.

Om en vecka är det julafton och vi har en mindre tomtekris...

3 kommentarer:

Thess sa...

Åh, har du fått en iPad din fuskis?! :)

rebecka sa...

"Årets julklapp 2010 är surfplattan". Hittade jag då jag sökte. Är de rätt? :D

Unknown sa...

svar: yes, en iPad :)