måndag 22 februari 2010

Om böcker

Jag har alldeles nyss ruinerat mig på grammatikböcker. Jag var värdelös på förkunskapstestet och jag har inte läst grammatik på något vis sedan jag gick i mellanstadiet. Det var med handen för ögonen och stor motvillighet jag klickade på bekräfta beställning-knappen. Annars älskar jag att köpa böcker. Att komma in i en butik som är fullproppad av vackra ord, meningar och storslagna konstverk nedpräntade på papper, att blicka ut över hyllorna och insupa känslan av hur många berättelser som ryms i dem. Att fundera över hur många livsöden, fantasier och drömmar de fyller... Spännande. Minst sagt.
Doften av en alldeles ny bok är fantastisk. Men jag är tveksam till ifall jag kan älska grammatikböckerna som jag älskar skönlitterära böcker, barnböcker och liknande. De är helt enkelt något jag måste ta mig i genom. Precis som körkortsboken med all jobbig teori. Det som jag tycker låter så förnuftigt är ju alltid fel.
Min högsta önskan är att få stå där en dag, med en alldeles egen bok i handen. Skriven av mig.

1 kommentar:

Vera sa...

Vem älskar grammatik? Små fel gör allt personligt och så mycket mysigare.. :)