fredag 12 september 2008

Hur är det egentligen med vänskap?

Det är svårt med vänskap.
En fantastisk ros vars själk full utav vassa törnen, skadar den som försöker plocka den. En låga av eld så vacker och fascinerande, så varm och ljus, men som bränns då man försöker nudda vid den.

Jag vet inte om jag håller med om att vänskapen består. Vänner kommer och vänner går, det är snarare kärleken som består. Kärleken är stark och trygg, den är mitt hem. Vänner utvecklas på olika vis och väljer olika vägar i livet. Ibland beger den sig bort, den uppslukas utav ting och händelser. Den utvecklar sin vänskap och sällar sig till nya vänner. Ibland glöms gamla vänner bort för att inte kännas lika viktiga längre. Vänskapen är i många fall bräcklig.

Jag önskar det fanns en vänskap som var hållbar. En vänskap utan avundsjuka, utan baktal, en vänskap som håller i vått och torrt, genom olika val i livet. En vänskap så stark att den går hand i hand med kärleken. En vänskap man aldrig behöver tvivla på. Jag tror att den finns...

Inga kommentarer: