måndag 26 september 2011

Jag ska, jag ska...

"I can't be good all the time"
En av mina Anne Taintor-muggar
som jag köpte i Orlando, USA 2004.
En disig morgon. Fuktigt. Blött. Jag vaknade av att Liva tände lampan och skrek på mig att jag skulle ta Ilon för hon ville leka med honom. Jag var alldeles för trött för att vakna, trots att klockan skulle ringa om en minut och tjugo sekunder, och drog täcket över huvudet. Hon kröp ned tätt intill mig och hennes ben slog iskalla emot mina. Vi låg så en stund innan hon återigen började tjata om att vi skulle gå in till Ilon och jag fick tvinga mig upp. Men morgonen flöt felfritt - och det är sällsynt, vill jag lova. Alla kläder åkte på utan bråk och vi var till och med i stan tjugo minuter tidigare än vi behövde. Det är skitjobbigt att köra fram och tillbaka till stan varje morgon när jag har hemstudier - onödiga mil, bökigt, tidskrävande... Jag är så himla bekväm på morgnarna. Men, nu är barnen lämnade. Frukosten är intagen, jag känner mig ful och sitter med kaffekoppen i knäet. Har kommit på att jag gör allt för att undvika kurslitteraturen, mina anteckningsblock och kalendern. Jag har en smula tentaångest. Ja, så är det. Jag ska, jag ska, jag ska, jag ska, jag ska...

Inga kommentarer: