onsdag 18 april 2012

Analeps och proleps på en och samma gång

Karneval innan studenten 2007
Det är några år sedan jag tog studenten; stod där med lycka i bröstet och blåögd syn på verkligheten och livet. Jag stod på trappan utanför teatern i Staden och sjöng om studentens lyckliga dagar. Storslagna planer och drömmar hade tagit fart - en ljus framtid väntade och jag var förstår stjärnan i mitt livs föreställning. Bakom mig hade jag tre år av kreativitet och sprudlande skolglädje. Jag måste erkänna att mattelektionerna med Carl var en pina och att jag kanske inte direkt älskade allt vi gjorde i Formgivning. Jag gjorde dessutom en del märkliga val då det kom till valbara kurser. (Varför var ens Nagel & Hudvård och Make-Up en valmöjlighet?) men i stort sett allt annat var ju så otroligt roligt! Vi fick måla, fotografera och ordna utställningar, modevisningar och bara skapa tills vi kollapsade om vi så ville. Möjligheterna fanns där och vi kunde bli precis vad vi ville. Gymnasietiden var fantastisk.
Jag på en av modevisningarna vi arrangerade i
Textil & Mode-kursen. 
Petra och jag en kväll ute 2007
Kärlek som kom och gick och sedan kom igen, fast i ny skepnad. Jag flyttade till en liten etta på söder i Kristianstad när jag gick i tvåan. Jag började även jobba på ICA då.
Jag var som sagt stjärnan i min egen föreställning tills en kväll i augusti då jag och M efter lite för många drinkar på en uteservering i stan ramlade hemåt i natten och på ett eller annat vis skapade ett frö som så småningom skulle resultera i vår fantastiska, underbara dotter. Jag var 19 år när jag blev mamma. Alla våra planer smulades sönder och blev oviktiga. Som om de liksom bleknade bort; föll i glömska. Stjärnan i vår föreställning var plötsligt hon. Vår dotter. Jag kastades från gymnasiets skimrande illusionära värld rakt in i vuxenlivet; en helt annan typ av värld full av ansvar.

Alla de här tankarna sköljde över mig idag när jag öppnade dörrarna i huvudentrén till mitt gamla gymnasium. Jag gör min VFU (Verksamhets Förlagd Utbildning) där och det är ju precis som jag minns det. Det är en magisk atmosfär på den skolan.... Hur ska man någonsin kunna jobba någon annanstans?

Inga kommentarer: