söndag 30 augusti 2009

Jag samlar på minnen

Den underbara, välbekanta doften av papper slår mot mig när jag öppnar albumet. Vita, blanka sidor möter mjukt min handflata och jag njuter; varje sida står tom, naken, blottad och är till för mig att fylla. Minnen, färger, ögonblick ligger samlade på hög framför mig. Väl sorterade. Jag tar upp ett foto och studerar det noggrant. Det föreställer min dotter, som med glittrande ögon låter blotta en skymt av sin sprudlande själ. Hon ler just så, som bara hon kan. Hennes långa, ljuvliga ögonfransar och den lilla perfekta näsan ger syre åt den ständigt brinnande låga av moderskärlek som finns där, i mitten av mitt hjärta. I bakgrunden lyser himlen klarblå och de mjukrosa rosorna utgör en vacker ram åt hennes näpna ansikte. Jag lägger försiktigt ned bilden överst i högen igen. I en låda på bordet ligger stämplar och stämpeldynor av alla de slag, vackra spetsband, pärlor och pennor. Några ark klistermärken, en sax och ett limstift. Blommiga, sammetsprydda och barnsligt djurmönstrade pappersark trängs ovanpå.
Det är avkoppling för mig; Att sitta ned och gå igenom varje minne noga, klistra in foton i albumet och skriva en text till. Leka med orden, forma dem så att de blir precis som jag vill ha dem. Pryda varje sida med band, pärlor, klistermärken och stämpeltryck. När jag är färdig är jag så trött på bilderna att jag måste lägga undan albumet, för att sedan ta fram det igen efter några veckor. Slå upp pärmarna tillsammans med någon och minnas.
Det gör mig nyfiken på vad Ni gör med alla era foton? Framkallar ni bara semesterbilder eller tar ni varenda vardagsbild också?

2 kommentarer:

Therese. sa...

Jag har två olika album när det gäller bilder på C. Ett lite finare och mer speciellt utsmyckat med "stora händelser" som graviditeten, förlossningen ,första tanden, första badet, första julen, födelsedagen, första stegen osv.. Och ett ganska vanligt och tråkigt där jag samlar i princip ALLA bilder :)

Rosa Hemmet sa...

Så vackert du beskriver dina fotoalbum. Det ger mig lite ångest, för jag är nämligen superkass på att framkalla några bilder alls och har flera års bilder att skicka in.. Det gör att jag drar på det,och hela tiden växer antalet. Det här gör att jag inte tycker det är så roligt att fota längre, eftersom att det bara blir en jobbig grej. Måste allt ta mig i kragen och göra som du. Framkalla och sätta i album. Iaf några av de bästa minnena. Det är garanterat roligare att göra album när man har barn, de utvecklas så mycket och det är härligt att kunna gå tillbaka och minnas hur de växte för var dag. Tiden går ju så fort när de är små :)

Ha det fint!