fredag 16 september 2011

Om jag skulle ta och läsa lite istället kanske

Vilken fantastisk höstdag! Solen skiner, det blåser och det är så där friskt och härligt. Jag ligger i soffan och läser en riktigt bra bok, sneglar åt Brott och Straff som hånfullt lockar och pockar på min uppmärksamhet på soffbordet. Jag tycker att den är skräckinjagande, alldeles för tjock, tung, otymplig och har ett förskräckligt tråkigt omslag. Den luktar gammalt och unket. Jag läser mycket hellre utdrag ur, tolkningar och redogörelser för ungdomsböcker genom tiderna, vilket boken jag läser just nu tar upp. Jag vet att jag måste ta mig an Dostojevskijs psykologiska mästerverk men...
Utanför fönstret är ett gäng (unga) byggkillar i full gång med att riva (?) den gamla röda byggnaden som bara sett otroligt sorglig ut tills nu. På bara några dagar har den förlorat väggar, fönster och diverse delar av sin ledsamma huskropp. Med ens ter den sig mycket mera fri och tillfreds med sig själv. Byggkillarna skrattar, sjunger med i musiken och är riktigt flitiga, måste jag säga. Ibland dunsar det och låter en himla massa när de slänger gamla husdelar i den stora blå containern. Ett ihåligt, dånande metalliskt ljud får mig att hoppa till - jag är ju djupt försjunken i mina böcker... Ja, ni märker hur dålig jag är på att ljuga. Jag blir lätt distraherad... 

1 kommentar:

rebecka sa...

Moa gillar också prinsessor och sånt. Tror hon ser mkt vad andra på dagis har på sig och vill vara lika dan. Oftast så är ju dessa kläder i dålig kvalitét med :/ Moa har prinsessutklädningsklänningar, skor, väskor och allt sånt där tjejigt. Hon har ju också nån tröja med en HELLOKITTY på och en massa prinsesstrosor. Tycker att man ska tillåta allt, inte begränsa. Så länge vi mammor kan bestämma vad dom klär sig i så är de ju bra. Snart kommer de väl vägra blå tröjor med bilar på :P