lördag 5 september 2009

Bla bla bla

Vi har lyssnat på musik och pratat bort vår ensamhet. Har gått förlorade i Twilight-sagan och nörden intui mig har fått sin dos av romantik. Mörkret omsluter mig, flyttkartonger bildar ett organiserat kaos i vardagsrummet. Gamla dagböcker som döljer de allra största hemligheter man kan tänka sig, en hög med foton som visar både svunnen vänskap, svunnen kärlek, gammal poesi, ett hjärta i brand och sedan ett hjärta i tusen bitar. En episod av ett liv nedpackad i en bananlåda. Så mycket en sådan kan rymma - det är svårt att förstå.

Vi tog en tur på stadens gator idag, letade födelsedagspresenter och njöt av en välbehövlig stund med stadens godaste kaffe. Jag köpte ett par mormorsinspirerade höstskor och lilla bus köpte Gittan och Älgbrorsorna. Hon valde den själv ur en låda på bokfestivalen, tog varsamt fram den ur högen med skavda bilderböcker som biblioteket valt att rensa bort. Så många barnahänder som bläddrat i den före henne, så många öden boken råkat ut för. Det var värt tio kronor att se henne stolt sitta i sin vagn och bläddra i boken. Hon pekade på älgarna och skrattade.

Dagarna går fort och jag försöker fånga dem så gott jag kan...

Inga kommentarer: