måndag 23 maj 2011

Att gå i regn

Himlen öppnade sig och lät tusentals gnistrande regndroppar falla. Ljudet påminde om ett mjukt och vackert musikstycke. Regnet blötte ned vår stad. Det doftade sommarvåt asfalt och fuktiga blad. Syrenerna fick en sällsam lila ton i det halvdunkla grå ljuset och rosa små blomblad från överblommade träd smetades ut under mina skinnsandaler. Jag blev våt om fötterna och jag hade ingen jacka. Min vita klänning blev genomskinlig av det våta. Man såg att jag hade en blommig BH och trosor som inte matchade. Jag skyndade mig inte utan gick sakta, njöt av stillheten runtomkring mig. Jag såg inte en enda människa. Jag har jobbat i helgen. Det var ett sådant underbart sätt att varva ned på, efter en helg fylld av jobb, att gå där i regnet en söndagskväll. Bli blöt om fötterna, lyssna till fåglarna och regndropparna som slog mot trädtopparna och vattenytan i den näckrosprydda kanalen.
with love/iPad

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fint Tilda, vi blev också blöta -på golfbanan! Suck han gå ett hål...../Mamma

Maria sa...

Du är fantastisk Tilda!! De flesta av oss såg gårdagens lilla oväder som ett besvärligt inslag istället för att - som du - lyfta fram allt det vackra och bara njuta!!