fredag 29 april 2011

Om prinsar och prinsessor

Jag sitter i min lillasysters bruna Starbucks-tshirt och dricker halvkallt kaffe. I bakgrunden hör jag diverse experter kommentera The Royal Wedding som snart skall äga rum. Vackra klänningar fladdrar förbi mitt synfält och det gnistrar till ibland då någon slående vacker storhet zoomas in och granskas i sömmarna. Utanför skiner solen och på golvet ligger fotoalbum i ett mindre kaos sedan min nyfikna treåring bläddrat i dem. "Det var en fin och bra bok, det här." säger hon. "Jag tycker om när du är en prinsessa och pappa är en prins, mamma". Hon suckar högt av förtjusning när hon synar våra bröllopsbilder. Kommenterar min klänning och min tiara.

När hon sedan bläddrar fram till mina balfoton från 2007 och ser en bild på mig och min kavaljer utbrister hon förfärat: "VEM är det? Är du kär i han?!" Hennes ansiktsuttryck visade tydligt vad hon ansåg om den stackars pojken som stod vid min sida. Hon rynkade på näsan och såg anklagande på mig. Jag försökte förklara för henne innebörden av begreppet kavaljer och att jag ju faktiskt var himlastormande kär i hennes pappa även på den tiden men att han inte fick följa med på balen. Hon nickade och jag såg hur tankarna snurrade.
Det är mycket prinsar, prinsessor och livslång kärlek i min dotters lilla hjärna just nu...

2 kommentarer:

Catti sa...

Så underbart. Så lillgammal hon är! :) Och bilden på er är breathtaking!

Anonym sa...

Liva har en sanslös föreställningsvärld som inte är vanlig när man är 3 år...så skitrolig och "diskutera" med!!! Förvånas inte alls över hennes kommentar......Puss/mamma