onsdag 19 november 2008

Denna grå stad

Grå och sorgsen ligger Staden utanför mitt fönster. Det är en sådan dag. Det är en sådan stad.
Jag önskar att julbelysningen ska skänka Staden lite utav sin värme och förbarma sig över den. Att barnens förväntansfulla skratt ska färga Staden och åter få den att glöda.
Vår Stad hade behövt en gnutta magi, ett stänk guldfärgat stoft och en tyst uttalad formel som nästan omärkbart lagt sig över gatorna och förändrat den. Givit den guldkant och lite glans. Potentialen är väl synlig och det behövs bara en magisk hand, vars smekning är betydelsefull.
Jag njuter mitt kaffe nu, till ljudet utav Fifa 2009. Publikens jubel och kontrollhavarens glada utrop varvat med irriterade suckar. Jag ler i smyg åt honom.
Tillsammans ska vi snart bege oss ut på stadens grå gator, känna kullerstenens ojämnhet under fotsulorna. Njuta av ekot från våra steg.

1 kommentar:

Therese. sa...

Vad vackert du skriver! men visst är det ganska jobbigt att höra dom där tv-spels ljuden på morgonkvisten? Jag har också en som gärna pling-plongar med sitt tv-spel titt som tätt...