torsdag 23 oktober 2008

En dag i min smak

Det är väl konstigt, hur mycket runt omkring jag (och alldeles säkert många med mig) inte lägger märke till när jag är fullt upptagen med vardagstristessen - allt jobb, alla tider som skall passas och alla måsten. Hösten känns grå, tråkig och som en enda massa av färglöst, klibbigt tidningspapper. Jag brukar bli deprimerad och längta mig fördärvad efter vår och sommar. Men någonting är annorlunda i år. Jag tycker jag lägger märke till det vackra i hösten på ett annat sätt än jag någonsin gjort tidigare. Träden är inte nakna och tråkiga. Jag ser en spännande form, en vacker krona utav naturens prakt - så blottad. Jag upptäcker ett par färgglada bär som läcker kontrast mot den grå, nästintill vita, himlen. Jag andas in den kyliga, färglösa stadsluften och låter den fylla mig och min kropp. Jag tycker om att känna rosorna sakta mogna på mina kinder, jag tycker om att få vira in mig i en tjock, stickad kofta eller sätta en härlig hemmagjord mössa ovanpå morgonfrisyren.
Jag tycker om att huttra lite på morgonen, sätta fötterna i ett par gudomligt varma tofflor, låta pyjamasbyxorna smeka mina frusna, gåshudade ben. Jag tycker om att tända ljus och dricka te en mörk kväll. Kanske beror det på att jag är mammaledig? Jag har tid att njuta. Jag har tid att se. För det är ju så underbart att bara ha mig själv och min dotter - inga jobbmåsten alls. De tider jag måste passa är tider jag väljer helt och hållet själv.
Det har varit en sådan mysig höstdag idag. Först spenderade L och jag några få timmar på stan tillsammans med L's mormor. Vi klarade av ett par butiker och jag köpte vardags-strumpbyxor att ha till min bruna virkade klänning som jag fullkomligt älskar. Vi pratade om allt - både saker som var roliga och kanske även lite oroliga. Jag snubblade över ett par nya temuggar med fat, i samma stil som min fina tekanna, och lät dem följa med mig hem trots min tomma plånbok. Det fanns mycket som tilltade fröken Lindquist denna dag. På eftermiddagen kom min kära syster förbi för en lång promenad på hemliga vägar i stadens alla hörn och utkanter. Vi samlade vackra löv, bär och frökapslar som vi sedan dekorerade ett betongfat med och satte ljus till. Det fick en plats på mitt köksbord.

Kvällen avslutade vi med nybakade müsliscones och chai-te. En dag, precis i min smak!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jaa skönt med egen tid. Jag hoppas de blir kul, men de blir de :) Kul bara att få sitta på ett café läääääääänge utan att behöva mata Moa. hihi